028_300dpi_7086x4724_all-free-download.com3.jpg

Vitamin D aneb Proč je opalování zdravé?

V posledních letech stále slyšíme, že bychom se neměli opalovat, protože nám hrozí rakovina kůže. Ovšem ani ti, kteří se před slunečním zářením neustále jen schovávají, nedělají zrovna dobře.. je totiž nejlepším zdrojem životně důležitého vitaminu D..

Vitamin D aneb Proč je opalování zdravé?

Běžně se asi nestává, že by nám lékař doporučoval pravidelné slunění pro posílení imunity a celkové zlepšení kondice; častěji slyšíme o potřebě zvýšeného příjmů např. vitaminu C, beta-karotenu a zinku, které jsou bezesporu nepostradatelné pro vybudování a udržení našeho obranného štítu.

Já si dnes dovolím doporučit vám i trochu toho slunce, jako přirozeného zdroje životně důležitého vitaminu D.

Opalováním proti infekčním onemocněním?

Četnost infekčních onemocnění v období zimy, jako např. nachlazení, chřipky, angíny a dalších respiračních onemocnění, nelze přikládat jen chladnějšímu počasí; nedostatečný příjem vitaminů je nepopiratelně důležitým aspektem, snižujícím naši obranyschopnost. Vitamin D je v posledních letech stále více diskutovaný jakožto jeden z velice důležitých stimulantů a základních kamenů naší imunity. A protože v zimě máme většinou jen silně omezený zdroj slunečního záření, klesá nám i hladina vitaminu D, což ovlivňuje i schopnost těla odolávat virům a bakteriím.

Vitamin D pro pevné kosti a zdravé zuby

Vitamin D je stěžejní látkou pro využití vápníku v těle, tedy zdravé zuby, pevné kosti, správný vývoj dětí, pevné nervy atd. V této souvislosti se vitamin D jeví jako naprosto nepostradatelný pro každého z nás, obzvlášť pak např. pro jedince trpící osteoporózou, hlavně pak pro ženy po menopauze. V rámci prevence a léčby osteoporózy bychom tedy se zvýšeným příjmem vápníku měli dbát i na stabilní příjem vitaminu D, bez něj naše tělo totiž nedokáže vápník řádně využít.

Nedostatek vitaminu D ovlivňuje mnohé závažné nemoci

Poměrně nedávno také vědci přišli s tím, že diabetici by měli obzvlášť dbát na příjem vitaminu D. Jeho nedostatek totiž ovlivňuje sníženou produkci inzulínu. Dlouholeté studie také ukazují, že slunění a pravidelný příjem vitaminu D jsou prevencí proti některým druhům rakoviny, nejčastěji se hovoří o nebezpečné a u nás velmi rozšířené rakovině střev. Dostatečná hladina vitaminu D v těle pozitivně ovlivňuje i další závažné nemoci a poruchy, jako např. sklerózu a revmatickou artritidu.

Pobyt na slunci nejméně 15-20 minut

Pobyt na slunci je pro nás asi nejzaručenějším zdrojem vitaminu D. Proces jeho produkce však nenastává ihned, ale až po cca 10-15ti minutách slunění. Syntéza vitaminu D probíhá na základě pronikání UV paprsků přes kůži, to tedy znamená, že krémy se silným ochranným faktorem brání procesu jeho syntézy. Tím se nesnažím naznačit, že bychom snad tyto krémy neměli používat, nebo že bychom se měli na dlouhé hodiny vystavovat přímému slunci.

Všeobecně se uvádí, že slunění 2x týdně po dobu asi 20 minut by nám mělo zabezpečit dostatek vitaminu D. I v chladnějších měsících, kdy není možné se vysloveně opalovat, můžeme na příjemné procházce nastavit alespoň tvář a paže slunečnímu záření.

Nemusíme se bát, že bychom se přílišným sluněním vitaminem D předávkovali. Po dosažení potřebné hladiny se jeho syntéza přirozeně zastavuje.

Sluňte se, ale uvědoměle

V souvislosti s nebezpečím rakoviny kůže je naše veřejnost dostatečně obeznámena s tím, jak se opalovat bez zvýšeného rizika následných komplikací. U několikadenního nepřetržitého "opékání a rožnění" se dá těžko hovořit o přispění našemu zdraví, což jistě není třeba více komentovat. Všeobecně pak platí, že při opalování a dlouhodobějším pobytu na slunci zvýšíme příjem tekutin, používáme krémy s ochranným filtrem a chráníme si oči, v neposlední řadě přizpůsobíme délku pobytu na slunci typu naší kůže.

Jaké jdou další zdroje vitamu D?

Striktní vegetariány příliš nepotěší informace, že z rostlinné stravy si rozhodně nezajistí potřebnou hladinu vitaminu D. Ten se totiž nachází v potravě živočišného původu. Vitamin D je rozpustný v tucích a jeho hlavními zdroji jsou např. játra, žloutek, ryby (tresčí játra, makrela, tuňák, sardinky), v menším množství vnitřnosti , hovězí maso a některé sýry.


--
použité zdroje: algaecal.com

Převzato z webu fiftyfifty.cz
Další články o Vitamínu D
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one